Scrambler

Algemeen

In de jaren 60 werden, ver weg van de bewoonde wereld en verharde wegen, gestripte woestijnmotoren op basis van Triumph-twins en voorzien van hoog gemonteerde uitlaten, woestijnbanden en off-the-roadvering, gebruikt voor zware vrijetijdsritten en races door zwaar terrein. En precies aan deze motorfietsen ontleent de Scrambler zijn inspiratie.

Zij waren hoogst competitief en werden vooral beroemd gemaakt doordat Hollywoodsuperster Steve McQueen ze gebruikte voor ontspanning en in races. Zo nam hij in 1964 deel aan de internationale zesdaagse ISDT (International Six Day Trial) in Oost-Duitsland. Wij hebben de Scrambler gebouwd om deze sfeer van vrijheid en losbreken van de sleur op te roepen en om terug te grijpen op de zorgeloze tijden waar u niet meer nodig had dan een motorfiets en een plaats om erop te rijden.

Overview

Ontwerp

Zoals de woestijnracers en endurorijders uit de jaren 60 de Triumph-twins namen en er voor hun plezierritten en races off-the-road een eigen identiteit aan gaven, zo zijn wij uitgegaan van de standaard Bonneville en hebben wij deze aangepast om het klassieke Scrambler-uiterlijk te verkrijgen. Daarnaast hebben we aandachtig studie gemaakt van de originele Triumph TR6C Trophy Special uit de late jaren 60, de motor waarvan wij de inspiratie hebben opgedaan voor de hoog gemonteerde uitlaten van de Scrambler.

De huidige Bonneville zag het licht in 2001. Deze werd toen aangedreven door de eerste 790cc-versie van de retro parallelle twin. Toen de Scrambler echter werd geïntroduceerd in 2006, hebben wij deze voorzien van de nieuwste 865cc-motor, om zo het hoge koppel te behalen dat wij zochten. Daarna was het een kwestie van het doorzoeken van het archief en functies en eigenschappen aan de Scrambler toe te voegen, om deze een overtuigende jaren 60-stijl te geven, terwijl gelijktijdig gegarandeerd blijft dat hij rijdt zoals u van een moderne Triumph verwacht.

Motor

Prestaties

Voor de Scrambler hebben wij teruggegrepen op de 865 cc-motor met acht kleppen, om u massa's koppel te bieden bij zeer lage toerentallen. Met een indrukwekkende 68 Nm ligt zijn piek bij 4750 t/min, maar de motor blijft meer dan voldoende vermogen bieden bij toerentallen die veel lager liggen. 90 Procent van het koppel is immers al beschikbaar bij een toerental van niet meer dan 2500 t/min. Met zijn maximaal vermogen van 59 pk is de motor krachtig genoeg om u volop plezier te bieden.

Configuratie

Aangedreven door een speciale uitvoering van onze tweecilinder Bonneville-motor, is de Scrambler luchtgekoeld en gestyled als de oorspronkelijke motoren uit de jaren 60, maar gelijktijdig doorspekt met technologieën uit de 21e eeuw, die de Scrambler zijn efficiëntie, duurzaamheid en gebruiksgemak geven.

Brandstofinjecti

De motor ziet er uit alsof wij deze op nostalgische wijze hebben voorzien van carburateurs, maar dit is slechts de vermomming van het uiterst moderne brandstofinjectiesysteem, die de motor, samen met de dubbele, bovenliggende nokkenassen en moderne interne componenten tot een uiterst zuinige en enerverende machine maken.

Frame

Doordat de uitlaat hoog is gemonteerd, is het traditionele, stalen buizenframe met zijn dubbele 'ruggengraat' in al zijn glorie goed te zien. Het is klassiek vormgegeven, maar sterk genoeg om te voldoen aan de moderne verwachtingen op het gebied van rijgedrag. De motor is in het frame vastgebout, zodat de het frame met zijn eigen stijfheid verstevigd, waardoor de motorfiets licht, voorspelbaar en absoluut pakkend rijdt.

Vering

Het tweetal verchroomde schokbrekers dat wij aan de achterzijde hebben gemonteerd zijn er van buiten nostalgisch uit, maar zijn uiterst modern van binnen. Zij dragen zorg voor een gebalanceerde en effectieve vering, waardoor de motorfiets comfortabel en gecontroleerd te berijden is. De voorvorken zijn gehuld in traditionele rubberen stofhoezen, die bescherming bieden tegen vuil en stof, terwijl het gedrongen voorspatbord er precies uitziet zoals men die in de jaren 60 zou monteren.

Remen, wielen en banden

Alleen draadspaakwielen passen echt bij een klassieker als de Scrambler. En daarom gebruiken wij die. Daarbij hebben wij aan de voorzijde een wiel van 19 inch gemonteerd, om het geheel een nog nostalgischer en stijlvoller aanzien te geven. Deze zijn voorzien van banden met blokprofiel, alweer een versterking van het off-the-roaduiterlijk, maar onder alle omstandigheden nog steeds met uitstekende eigenschappen op de weg.

Met de enkele remschijf aan de voorkant, die zorgt voor een progressieve vertrouwd aanvoelende remkracht, zonder u ooit te verrassen, hebben wij de voorrem precies afgestemd op het vermogen van de Scrambler.

Riding Position

Ook de rijpositie is geworteld in de off-the-roadmotorsport. Wij hebben de Scrambler voorzien van een hoog en breed stuur en met verhoogd gemonteerde voetsteunen, die een grote bodemvrijheid bieden. Zo zit u hoog en rechtop, zodat u zowel tijdens een rit door de stad als op een toertocht door het platteland, volledig de controle behoudt en kunt genieten van de omgeving. Een gelijke controle biedt de motorfiets wanneer u hem agressief een bocht instuurt, of wanneer u zich door het drukke stadsverkeer beweegt. Dat is de responsiviteit, de gezeglijkheid en het rijgemak dat de Scrambler u geeft.

Het traditionele, lange, platte zadel met een hoogte van 825mm, van de Scrambler ziet er niet allen geweldig uit, het biedt ook rijders van elk formaat de mogelijkheid hun ideale zitpositie te vinden, eenvoudig door naar de meest comfortabele plaats te schuiven. En hetzelfde geldt voor uw passagier. Achter de rijder is voldoende ruimte, zodat u niet in een solopositie wordt gedwongen - kruip tegen elkaar aan, of zit ontspannen verder naar achteren, wat u maar wilt.

Key Accessories

Skid Plate

Beschermplaat van geborsteld lichtmetaal, voor dat authentieke racegevoel, blank geanodiseerd voor optimale duurzaamheid.

Headlamp Grille

Verchroomde koplampbeschermer voor dat traditionele 'Classic Scrambler'-uiterlijk. Biedt bescherming voor de koplamp en geeft gelijktijdig de Scrambler aanvullende retrotrekken.

Tachometer

Toerentellerset met bij de bestaande instrumenten passende toerenteller, met Triumph-logo en alle montagedelen.