Thunderbird

VERSCHILLENDE KARAKTERS

DEZELFDE MOTOR, HETZELFDE CHASSIS, VERSCHILLENDE THUNDERBIRDS

De Triumph Thunderbird Commander en Thunderbird LT delen hetzelfde basischassis en worden aangedreven door dezelfde 1699-cc parallelle-twinmotor met een formidabel koppel, maar toch zijn het twee sterk verschillende soorten cruisers. De Thunderbird Commander heeft de essentiële stijl van een powercruiser en een brede, dynamische rijhouding om ieder weg en rit te domineren. De Triumph Thunderbird LT daarentegen straalt het rustige, ontspannen gevoel uit van een voorname klassieke toercruiser met een hele reeks accessoires voor de lange afstand.

De Triumph Thunderbird Commander en Thunderbird LT delen hetzelfde basischassis, maar toch zijn het twee sterk verschillende soorten cruisers. De Triumph Thunderbird is de originele, ontspannen, relaxte en klassieke wegcruiser met veel chroom, die je met zijn parallelle-twinmotor met hoog koppel compleet verbaast en je overal brengt waar je in dit leven heen wilt, wanneer dan ook. De Triumph Thunderbird Storm daarentegen is een donkere, ruige wegcruiser die het laatste restje vermogen uit de vergrote motor probeert te persen voor maximale prestaties.

Thunderbird and Thunderbird Storm

The Triumph Thunderbird and Thunderbird Storm share an underlying chassis, but they’re two very different breeds of muscle cruiser. The Triumph Thunderbird is the original, laid-back, relaxed, chromed-up classic street cruiser using a torque-rich parallel twin engine to sweep you off your feet and get you where you want to be in life, every time. The Triumph Thunderbird Storm, on the other hand, is blacked-out, mean-streets cruiser that uses its enlarged motor to hammer out even more gut-wrenching bottom-end performance.

Motor

Engine

Het blok van de Triumph Thunderbird is door en door een klassieke cruisermotor, die is ontworpen met Triumph's unieke parallelle twin met grote boring. Maar verkijk je niet op de koelventilator. Van binnen zit een moderne, krachtige watergekoelde krachtcentrale met een geavanceerde elektronische brandstofinjectie en motormanagement, gebouwd met Triumph's hypermoderne kwaliteit en duurzaamheid.

Configuratie

Met de gesmede zuigers met een overmaatse diameter is de watergekoelde parallelle-twinmotor met acht kleppen van de Thunderbird (1597 cc) en de Thunderbird Storm, Commander en Thunderbird LT (1699 cc) ontworpen met een ontstekingsinterval van 270 graden voor een robuust, opzwepend vermogen. De dubbele balansas dempt de laagfrequente trillingen, zodat het pulserende koppel van de Thunderbird voelbaar is over het hele toerentalbereik.

Prestaties

's Werelds grootste parallelle-twinmotor, die met zijn kollossale 1699 cc de Triumph Thunderbird Commander en Thunderbird LT aandrijft, maakt zware klappen wanneer hij een opmerkelijke 94 pk en een werkelijk verbluffende 151 Nm levert bij 3550 t/min. Door dit nietsontziende vermogen onderin is dit de perfecte motor voor alles van moeiteloos gelaxt cruisen van het ene naar het andere continent op de Thunderbird LT tot dominant weggedrag op moderne wegen met de Thunderbird Commander. Maar met het fenomenale inhaalvermogen, dat in iedere versnelling direct beschikbaar is, kom je met jouw Thunderbird nooit tekort.

De solide 86 pk van de 1597-cc motor van de Triumph Thunderbird lijkt geen slechte prestatie, maar in werkelijkheid levert het blok op zijn top een gigantisch koppel van 146 Nm bij slechts 2750 t/min. De 1699-cc motor van de Thunderbird Storm legt de lat nog hoger bij 98 pk en een kolossaal koppel van 156 Nm. Met andere woorden, het vermogen onderin van de Thunderbird en Thunderbird Storm is speciaal ontwikkeld voor ontspannen cruisen, maar beide modellen beschikken over alle middelen om serieuze prestaties te leveren als om actie wordt gevraagd.

Versnellingsbak/transmissie

De soepele zestraps versnellingsbak van de Triumph Thunderbird levert het hoge koppel van de motor over het hele bereik, van de intense sprong voorwaarts in de eerste versnelling tot de overdrive in de hoogste versnelling voor relaxed cruisen en brandstofbesparing. Maar met het fenomenale inhaalvermogen, dat in iedere versnelling direct beschikbaar is, kom je met jouw Thunderbird nooit tekort.

Riemaandrijving

De riemaandrijving van de Triumph Thunderbird met carbonvezel in de riem en een wolfraamcarbidelaag op de achterpoelie heeft een grotere trekkracht dan staal en zorgt voor een transmissie zonder rukken, met een grote duurzaamheid en (vergeleken met een kettingaandrijving) vrijwel zonder onderhoud. En oliën is niet nodig.

Chassis

Overview

De dynamische motor van de Triumph Thunderbird vereist een net zo dynamisch chassis; dat is geen leuk extraatje, maar een absolute prioriteit. Daarom zijn alle Thunderbirds relatief wendbaar, met een controle en nauwkeurig stuurgedrag die ongekend zijn voor een cruiser, en voldoende grondspeling wanneer de rit daarom vraagt.

Vering

Stijlvol van buiten, modern van binnen. De Triumph Thunderbirds beschikken over een robuuste Showa-voorvork met een diameter van 47 mm en een veerweg van 120 mm. Deze zijn zorgvuldig aangepast aan een paar schokdempers achter met een instelling van de voorbelasting in vijf standen en een veerweg van 109 mm (LT en Commander) of 95 mm (Thunderbird en Thunderbird Storm) voor de juiste dynamiek voor alles van sportieve soloritten tot toeren met een duopassagier.

Chassis

Frame

Het frame van de Triumph Thunderbird is uitgevoerd als een zeer sterk stalen buizenframe met een dubbele 'ruggengraat' dat het motorblok benut als versterkende factor, met een geoptimaliseerde geometrie voor een gebruiksvriendelijke besturing. Maar het frame laat ook duidelijk de verbluffende parallelle twin van de Thunderbird zien als middelpunt van het motorontwerp.

Wielen/banden Commander and LT

Voor aanpassing aan de dominante aanwezigheid van de Triumph Thunderbird Commander op de weg en om de wendbaarheid en gebruiksvriendelijke stuureigenschappen te behouden, is een opvallende dikke 17-inch 140/75-voorband aangebracht en een 17-inch 200/50-achterband op lichtgewicht diamantgeslepen gegoten wielen. Daarbij is de Thunderbird LT voorzien van 's werelds eerste radiaalbanden met witte vlakken, die exclusief voor Triumph zijn ontwikkeld door de Britse bandenfabrikant Avon. Met een dikke 16-inch 150/80-band voor en een 16-inch 180/70-band achter op 56-spaaks wielen is dit de top voor coole cruisers.

Wielen/banden Thunderbird and Storm

Voor extra zekerheid bij het overhangen in de bochten en als aanvulling op de opmerkelijke combinatie van cruisen met vermogen onderin en gemakkelijk, neutraal rijgedrag van de Triumph Thunderbird en Thunderbird Storm is speciaal een set banden ontwikkeld die bestaat uit een 120/70-voorband en een brede 200/50-achterband met laag profiel van Metzeler Marathon voor het lichtgewicht vijfspaaks uit lichtmetaal gegoten 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel. Het resultaat is een compromisloze grip en feedback met als bonus een essentiële look met brede banden.

Rijgedrag/remmen

De Triumph Thunderbird levert ontzagwekkende motorprestaties. Daarom is een uitstekend rijgedrag onder alle omstandigheden en voor alle bestuurders een vereiste. Deze motorfietsen zijn zorgvuldig ontworpen om de kenmerkende lichte, neutrale besturing, de wendbaarheid bij lage snelheden en de grote stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid van Triumph in deze klasse te behouden. Krachtige remmen zijn eveneens van groot belang, dus er worden dubbele Nissin-remklauwen met vier zuigers op 310-mm remschijven voor en een Brembo-remklauw op een 310-mm remschijf achter gemonteerd, die worden ondersteund door een geavanceerd ABS-systeem.

Zithouding

De Thunderbird Commander maakt zijn naam onmiddellijk waar zodra je erop gaat zitten. Een breed naar achteren gebogen stuur beschermt je tegen de wereld, de naar voren geplaatste treeplanken en een lage, zwaar gepolsterde zitting met dubbellaags dubbeldicht schuim brengen je in een brutale, maar ontspannen stemming. Je voelt je alsof je het tegen de hele wereld kunt opnemen en nog kunt winnen ook. De Thunderbird LT heeft dezelfde treeplanken en hetzelfde zadel, maar het hoge, naar achteren gerichte oxhornstuur geven de bestuurder meer een rustig toergevoel. Je voelt je alsof je de hele wereld rond kunt rijden en nog kunt winnen ook.

Alles onder controle hebben en opvallen terwijl je alles onder controle hebt, dat is waarom het gaat bij de Triumph Thunderbird en Thunderbird Storm. Met naar voren geplaatste voetsteunen, een laag dubbel schuimzadel en breed, naar achteren gericht stuur voor een ruime rijpositie zijn deze modellen ideaal voor een korte zondagrit of comfortabel op lange reizen, zelfs met zijn tweeën.

Style

Vormgeving

Stijl is belangrijk. Daarom zijn de Triumph Thunderbirds niet alleen prettig om te berijden, maar ook om te zien. Van mechanische details zoals bewerkte koelvinnen, chroomkappen en een zorgvuldig ontworpen uitlaattraject tot de fraaie vormen van diamantgeslepen gegoten velgen of draadspaken, diepe spatborden, met de hand aangebrachte sierlijnen en stralende kleuren van de carrosserie is iedere Thunderbird vervaardigd met de kwaliteit en oog voor details die je mag verwachten van een prestigieuze Triumph-cruiser. Dus of je nu de voorkeur geeft aan de klassieke LT-toercruiser of de ranke, elegante stijl van de Thunderbird Commander, je weet zeker dat anderen jouw motorfiets net zo mooi vinden als jij.

Accessories

Set treeplanken

Pas je rijhouding aan jou aan met een accessoireset Triumph-treeplanken. De verchroomde druppelvormige treeplanken worden geleverd met ofwel eenvoudige rubberbekleding of met chroomdetails en zijn verkrijgbaar voor het comfort van de bestuurder en/of de passagier (afgebeeld is de Thunderbird Commander-treeplank).

Bagagerek

Voor extra gemak tijdens dagelijks gebruik of langere solotrips is een hoogglans, handgepolijst, meerlaags verchroomd bagagerek verkrijgbaar, dat is vervaardigd van stalen buizen en past op de achterzijde van de Triumph Thunderbird en Thunderbird Storm (wanneer het passagierszadel is verwijderd).

Motor valbeugels

De motorvalbeugels zijn vervaardigd van handgepolijst, drielaags verchroomd buizenstaal van hoge kwaliteit en verkrijgbaar voor de Thunderbird-familie voor zowel extra en maximale bescherming van de motor als de achterzijde van de Thunderbird. Wordt geleverd inclusief het benodigde montagemateriaal.

Leren koffers

Bij lange ritten op de Triumph Thunderbird Commander is een set ruime tassen van echt leer met bovensluiting en een capaciteit van 52 liter een voordeel. Inclusief verchroomde gespen met Triumph-logo en verborgen kliksluitingen voor gebruiksgemak.

Comfortabel zadel

Het rijderszadel voor lange afstanden is afgewerkt met luxe eersteklas Sky Renna-stof en kenmerkend stiksel voor buitengewoon comfort op alle afstanden. Ontworpen voor plaatsing in combinatie met het bijrijderszadel voor lange afstanden (afgebeeld is het Thunderbird Commander-zadel).

Geluiddemper set

De high flow-geluiddemper is verkrijgbaar in een lange of korte uitvoering en bevat schuin afgewerkte conische drielaags verchroomde dempers met een verbeterde gasstroom voor betere motorprestaties en een dieper geluid. Wordt geleverd met pakkingen en vervangende hitteschermen. Vereist specifieke kalibratie voor optimale prestaties. Uitsluitend voor offroadgebruik (afgebeeld is Thunderbird LT).

Thunderbird MOTORFIETSEN

Thunderbird Commander

€ 20.300,00 i

Thunderbird LT

€ 22.000,00 i

  • ABS
  • Adjustable suspension
  • Belt drive
  • voetsteunen
  • Startonderbreker
  • Showa forks and rear shocks

Standaard uitrusting

  • ABS
  • Back rest
  • Belt drive
  • voetsteunen
  • Startonderbreker
  • Low seat height
  • Panniers
  • Quick release screen
  • Saddlebags
  • Showa forks and rear shocks
  • Twin auxiliary lights
  • whitewall-banden

Thunderbird NightStorm

€ 20.100,00 i

Special Edition

  • ABS
  • Adjustable suspension
  • Belt drive
  • Liquid-cooled
  • Self cancelling indicators

Thunderbird Commander

€ 20.300,00 i

Thunderbird LT

€ 22.000,00 i

Thunderbird NightStorm

€ 20.100,00 i

  • ABS
  • Adjustable suspension
  • Belt drive
  • voetsteunen
  • Startonderbreker
  • Showa forks and rear shocks

Standaard uitrusting

  • ABS
  • Back rest
  • Belt drive
  • voetsteunen
  • Startonderbreker
  • Low seat height
  • Panniers
  • Quick release screen
  • Saddlebags
  • Showa forks and rear shocks
  • Twin auxiliary lights
  • whitewall-banden

Special Edition

  • ABS
  • Adjustable suspension
  • Belt drive
  • Liquid-cooled
  • Self cancelling indicators

Adviesverkoopprijzen inclusief BTW/BPM en de onvermijdbare rijklaarmaak kosten (van transport, registratie, kenteken bewijs, leges, recycling bijdrage en een volle tank).