Skip to main content
Alex Marquez celebrating his Moto2 championship

 

Triumph in Moto2™

Als exclusieve motorleverancier voor het FIM Moto2™-wereldkampioenschap sinds het begin van het seizoen 2019 voorziet Triumph Motorcycles alle teams van 765 cc-driecilinders met racetuning, die elk gebaseerd zijn op de toonaangevende Street Triple RS-motor. Dankzij de ontwikkelingen kan de motor vrijer ademen en hogere toeren draaien, het piekvermogen is meer dan 140 pk (een stijging van meer dan 17% ten opzichte van de productiemotor).

Het openingsjaar van Triumph was een recordbrekend debuut: 16 circuitronderecords en 18 circuittopsnelheden werden geclaimd uit 19 races, evenals de eerste +300 km/u Moto2™-topsnelheid ooit. De Triumph 765 cc driecilindermotor heeft de klasse opnieuw gedefinieerd en in 2020 komt er nog meer.

Tijdens het laagseizoen heeft Triumph zich bij de tests gericht op het gebruik van de verkregen gegevens en het optimaliseren van elk afzonderlijk onderdeel met als voordeel de inzicj=hten van het vorige seizoen.

Hieruit heeft het team gerichte verbeteringen aangebracht in de afmetingen en toleranties, waardoor Triumph de toerentallimiet voor het terugschakelen van de motor heeft kunnen verzachten. In combinatie met het voordeel dat de teams met een jaar aan gegevens hadden over het gebruik van de Triumph-blokken en de nivelleringsfactor van zoveel rijderwisselingen sinds 2019, blijkt het 2020-seizoen weer een thriller te worden - nog sneller en met nog meer nek-aan-nekraces.

De records blijven sneuvelen in 2020 omdat het prestatieniveau nog hoger is geworden, met nieuwe topsnelheden, ronderecords en regelrechte circuitrecords die allemaal weer ten prooi vallen aan het vermogen van de Triumph-blokken.

Triumph en Dorna lanceerden ook de Triumph Triple Trophy in 2020, met het doel om die opvallende prestaties te identificeren tijdens een raceweekend dat langer duurt dan de Grand Prix-zege op zondag. De Triumph Triple Trophy-winnaar krijgt een Street Triple RS, waarvan de Moto2™ 765 cc-driecilinder is afgeleid, waarmee de cirkel rond is.

Moto2™ - #PoweredByTriumph

ENGINE

Here it is: the new Triumph-engineered 140PS+ race-tuned 765cc Triple engine that is exclusively powering the Moto2™ World Championship. 

records breken

In de eerste grote wijziging sinds 2010 van de Moto2™-categorie heeft het Triumph 765 cc-driecilinderblok een revolutie teweeggebracht in deze klasse:

  • Meer dan 60.000 foutloze ronden
  • Meer dan 300.000 kilometer aan voluit racen
  • Spannende nek-aan-nekraces
  • 16 nieuwe circuitronderecords
  • 12 snelste circuitrecords ooit
  • 18 topsnelheden uit 19 races in 2019
  • De allereerste topsnelheid hoger dan 300 km/u voor een Moto2™-machine

En in 2020 worden de absolute en topsnelheidsrecords alweer verbroken, want de Moto2™ wordt nog sneller!

moto2
moto2

street triple rs

Door gebruik te maken van het 765 cc driecilinderblok, gebruikt in de Moto2™, bepaalt de Street Triple de nieuwe maatstaf in deze categorie met topspecificaties, nog meer driecilindervermogen en -koppel, een agressievere styling, uitstraling, houding en nog betere technologie Het is de ‘Ultimate Performance Street’.

Triumph's moto2 bike being ridden around the track

RACING PEDIGREE

The Moto2™ engine represents the latest milestone in Triumph’s international racing history.

For more than a century race winners, record holders and icons of the starting grid have done so on a Triumph motorcycle.

This is Triumph’s racing pedigree...

Triumph Moto2 Clothing 2020

CLOTHING COLLECTION

Celebrate Triumph’s return to top-tier racing as exclusive engine supplier to all FIM Moto2™ World Championship teams, with this brand new range of authentic casual wear clothing.

stay up-to-date

Get regular updates about Triumph Motorcycles activities – including Moto2™ developments – by following any of our social media channels.