Acht redenen om de opwindende nieuwe Tiger 1200 te rijden


Met de nieuwe Tiger 1200-serie presenteert Triumph de meest geavanceerde motorfiets die wij ooit gebouwd hebben, en elk van de modellen is voorzien van nieuwe, innovatieve technologieën die volledig gericht zijn op de bestuurder, een geperfectioneerde rij-ergonomie en een motorupgrade die de motorfiets een nog opwindender karakter en een snellere respons geeft, samen met dat kippenvel-trekkend motorgeluid en dat zinderende koppel dat u verwacht van de Triumph Triple-motor.

Evenals de voorgaande Tiger Explorer-serie, zijn deze nieuwe Tiger 1200's verkrijgbaar in twee specifieke uitvoeringen; de XR-modellen, gebouwd voor een voortreffelijk rijgedrag op de weg, en de XC-modellen, met hun all-roadcapaciteiten van topniveau en alles wat u kunt wensen om te genieten van een ultieme off-roadbeleving.

Met hun kenmerkende wendbaarheid, de overzichtelijke rijpositie, de praktische vormgeving en het superieure uitrustingsniveau, voldoet elke Tiger aan de zwaarste eisen op het gebied van stijl, comfort en rijgedrag.

Maar hoe voelt het nou om er een te rijden?

Wij geven u acht redenen om de nieuwe Tiger aan de tand te voelen…



1. Veel lichter

De ontwerpers van Triumph zijn erin geslaagd op de nieuwe Tiger 1200-serie een serieuze gewichtsreductie te behalen tot maar liefst 11 kg. Deze gewichtsbesparingen zijn behaald in het motorblok, het chassis en het uitlaatsysteem van de Tiger 1200 en geven de rijder een grotere wendbaarheid en een nog beter off-the-road rijgedrag wanneer het terrein echt zwaar wordt.

2. Een motorblok van een nieuwe generatie voor meer vermogen en een veel directere respons

De nieuwe driecilinder van 1215 cc – nog steeds de krachtigste motor met cardanaandrijving in zijn klasse – heeft een aanzienlijke update ondergaan, waardoor u een meeslepender en veel directere respons beleeft bij lage toerentallen met een adembenemend soepele vermogensafgifte in alle versnellingen en een verhoogd piekvermogen van 141 pk bij 9350 tpm.  Dit alles is bereikt, dankzij de ontwikkeling van efficiëntere motorcomponenten (bijv. een kleiner vliegwiel, een lichtere krukas en een magnesium kleppendeksel , waardoor de motor sneller op toeren komt en een nog meer directe vermogensafgifte levert. Daarnaast is de uitlaatdemper aangepast naar een lichter systeem, dat de Tiger Triple nu nog krachtiger en opwindender laat klinken.



3. Adaptieve bochtverlichting

Adaptieve bochtverlichting is standaard op de topmodellen van de 1200 XC- en -XR-modellen en voorziet de rijder van een actief systeem dat automatisch een serie van stijlvolle ledlampen laat oplichten, die voor maximaal zicht zorgen wanneer de rijder een bocht aansnijdt.  De krachtige Inertial Measurement Unit (massatraagheidsmeter) van de Tiger berekent de hellingshoek, waardoor – naar behoefte – extra ledlampen worden ingeschakeld; hoe groter de hellingshoek, des te beter het zicht op de bocht. Het adaptieve bochtverlichtingssysteem van de Tiger heeft een aanloopfase waarin het aanvankelijk zacht gedimde licht geleidelijk wordt versterkt, om te voorkomen dat tegenliggers – als bij andere systemen – worden opgeschrikt. Belangrijker nog: de verlichting van de Tiger schijnt recht de bocht in, in plaats van alleen een stukje weg vlak voor de motorfiets te verlichten.

4. TFT-instrumentendisplay in full colour

De Tiger 1200-motorfietsen uit het midden- en topsegment zijn uitgerust met een 5 inch TFT-instrumentendisplay in full colour, dat de rijder optimale toegang biedt tot alle besturingssystemen van de motorfiets. Dankzij dit geavanceerde display is alle belangrijke informatie onder alle verlichtingsomstandigheden eenvoudig zichtbaar in heldere kleuren. Met de nieuwe, ergonomisch ontworpen schakelaarbehuizingen met achtergrondverlichting en de 5-traps joystick bladert u, al rijdend, snel door de verschillende weergaven, gebruiksgegevens en rijmodi, dankzij de intuïtieve bediening.



5 en 6

Rijmodus “Off-Road Pro”

Met de nieuwe Tiger 1200 presenteert Triumph een geheel nieuwe rijmodus voor de XC-serie: Off-Road Pro.  Dit is een geavanceerde off-roadinstelling waarmee de rijder maximale controle over de motorfiets behoudt, precies op de momenten waarop het nodig is.  Off-Road Pro schakelt de ABS en de tractiecontrole uit en stelt (waar nodig) de semi-actieve vering in op ‘Off-Road’, zodat u uw off-roadcapaciteiten tot het uiterste kunt beproeven.

Triumph Shift Assist  

Met Triumph Shift Assist heeft Triumph een exclusief systeem ontwikkeld, waarmee de Tiger 1200-rijder soepel op en neer kan schakelen, zonder de koppeling te gebruiken – en zelfs zonder de gashendel los te laten.  Het systeem wordt standaard toegepast op de topmodellen van de Tiger 1200 en is optioneel verkrijgbaar op de motorfietsen uit het middensegment. Triumph Shift Assist zorgt ervoor dat de rijder aanzienlijk minder snel vermoeid raakt op lange ritten en in uitdagende terreinen. 



7. Verbeterde ergonomie voor een verhoogd rijcomfort

Op deze nieuwe Tiger heeft Triumph de positie van het stuur aangepast voor een een verbeterde ergonomie, waarmee de rijder in een meer comfortabele houding zit en meer controle over de motor heeft. Daarnaast is een nieuwe voering en constructie ontwikkeld voor het zadel, wat zorgt voor meer comfort, hetzij zittend in het zadel, of staand tijdens offroadritten.  De nieuwe Tiger 1200 bewijst dat ‘meer vermogen’ niet 'minder comfort’ of 'minder controle’ hoeft te betekenen.


8. Aanpasbaar aan uw wensen

Meer dan 50 accessoires zijn verkrijgbaar om het comfort, de capaciteiten en de reismogelijkheden van uw Tiger, geheel naar wens aan te passen.  Zo is er de exclusieve Expedition Pack, een pakket waarmee u, volledig bepakt, lange afstanden kunt afleggen – bestaand uit stijlvolle koffers en een topbox (met bevestigingssets), een rugsteunkussen en een tankbeschermer.

Al sinds de allereerste Triumph Tigers drie gouden medailles behaalden in de internationale Six Days Trials in 1936, bruist de absolute wil de beste te zijn door de aderen van elke Tiger.




maakt de nieuwste Tiger-generatie zijn opwachting.

En het avontuur wordt alleen maar groter.

Vraag een testrit aan