Skip to main content

Moto2™

Triumph Moto2 race

 

 

Als exclusieve motorleverancier voor het FIM Moto2™-wereldkampioenschap voorziet Triumph Motorcycles alle teams van 765 cc-driecilinders met racetuning, die elk gebaseerd zijn op de toonaangevende Street Triple RS-motor. Dankzij de ontwikkelingen kan de motor vrijer ademen en hogere toeren draaien, het piekvermogen is meer dan 140 pk (een stijging van meer dan 17% ten opzichte van de productiemotor).

Omdat Triumph en Dorna zich bewust waren van de nabije concurrentie en het grote talent in de Moto2, hebben zij in 2020 ook de Triumph Triple Trophy gelanceerd, die naast het wereldkampioenschap zal worden verreden.

Elk weekend worden opvallende prestaties beloond met punten voor rijders die de hoogste topsnelheid, poleposition en de snelste raceronde behalen.

 

2024 SEASON

The 2024 season marks the sixth season of Triumph powering Moto2™ as the Exclusive Engine Supplier.

During the last five years, the Triumph 765cc triple powerplant has redefined the category, with constant development seeing new lap records being broken all the time as we move the Triumph powered Moto2 machines even closer to MotoGP bikes. This makes Moto2 a more relevant feeder series than ever and helps to supercharge the next generation of MotoGP superstars.

2024 sees a shake up in the Triumph Triple Trophy as, for the first time, the winner will be chosen by the fans.

After each race, a panel representing Triumph and MotoGP will select a shortlist of three standout riders from the race weekend. Fans will then be able to vote for their favourite on the MotoGP Instagram channel.

The winner at the end of the season will receive a custom-liveried Triumph Street Triple RS,

 

 

2023 SEASON

Het 2023 Moto2-seizoen is het vijfde seizoen waarin Triumph de exclusieve motorleverancier is voor de Moto2. In die tijd is de Triumph 765cc Triple met ronderecord na ronderecord de nieuwe referentie in z'n categorie geworden en werd de nieuwe generatie MotoGP supersterren klaargestoomd. 

De 765 triple werd nog verder ontwikkeld, waardoor de 2023 motoren nu nog meer vermogen leveren over het hele toerenbereik, tot aan de begrenzer op 14.400 tpm (verhoogd met 400tpm), wat leidt tot nog betere prestaties en acceleratie. 

Meer kracht en snelheid betekent vereisen sterkere motorcomponenten. Daarom zijn de zuigers vervaardigd van een hoogwaardiger materiaal en zijn de drijfstangen, kleppen en veren volledig nieuw. De hertekende inlaatpoorten en vorm van de nokken zorgen voor een verbeterde stroom van het brandstofmengsel in de verbrandingskamers en de cilinderdruk en -compressie werden verhoogd.

Dat alles geeft de piloten meer mogelijkheden tijdens de race, wat tot meer inhaalmanoeuvres en leukere races zal leiden. 

 

 

2022 season

MOTOR

Hier is ie dan: de nieuwe door Triumph ontworpen 140 pk+ 765cc Triple-motor met racespecificaties die vanaf 2019 exclusief het Moto2™-wereldkampioenschap aandrijft.

Pedro Acosta wint de Grote Prijs van Valencia en Augusto Fernandez is de nieuwe wereldkampioen.

De nieuwe wereldkampioen Moto2 eindigde als tweede en verzekerde zich in stijl van de titel. Zijn teamgenoot Acosta pakte de overwinning en de winnaar van de vorige race, Tony Arbolino, vervolledigde het podium van de spectaculaire finale van een razenspannend seizoen.

 

Moto2 Triumph 2022

TRIUMPH TRIPLE TROPHY

In aanloop naar de laatste racedag van het jaar waren er nog twee piloten die in aanmerking kwamen voor de Triumph Triple Trophy: Jeremy Alcoba en Celestino Vietti. Alonso Lopez scoorde zes punten voor het snelste kwalificatierondje en dus waren er enkel nog punten te verdelen voor het meeste aantal gewonnen plaatsten tijdens de race en de snelste raceronde.

Dit betekende dat Jeremy Alcoba nog steeds aan de leiding stond in de Triumph Triple Trophy-stand nadat hij maar liefst zes keer de punten voor meeste vooruitgang tijdens een race wegkaapte. In vier daarvan maakte hij niet minder dan 10 plekken goed.

Moto2 Triumph 2022

2021 season

Seizoen 2021 van het Moto2 World Championship brak zelf ook een record. Terwijl de Triumph 765cc Triple deze klasse bleef vernieuwen met nog eens 16 nieuwe ronderecords, vestigde de opmerkelijke Raul Fernandez een nieuw record door acht keer te winnen in zijn eerste seizoen op weg naar de Triumph Triple Trophy. Om zijn dankbaarheid te tonen, schonk hij de prijs, een speciale uitvoering van een Street Triple RS, aan zijn vader als dank voor alles wat hij had gedaan om Raul's carriëre te steunen.

Na het derde spannende seizoen waarin de Moto2 werd ondersteund door Triumph, was het Remy Gardner die de eerste prijs voor het wereldkampioenschap van 2021 in de wacht sleepte met slechts vier punten verschil.

Moto2 british gp race

2020 season

In 2020 werden acht ronderecords gebroken, met zeven verschillende Moto2 Grand Prix-winnaars. Elf nieuwe ronderecords op het circuit, waarmee de benchmarks verpulverd werden die in 2019 al opnieuw gedefinieerd waren door het Triumph driecilindervermogen van 765 cc. Een nieuwe wereldkampioen in de persoon van Enea Bastianini, gekroond na een titelstrijd die spannend was tot de allerlaatste race van het seizoen en waarin Luca Marini en Sam Lowes op de tweede en derde plaats in punten gelijk eindigden. Meer dan 200.000 kilometer voluit racen in een verkort seizoen van 15 rondes, waarvan er 14 (met uitzondering van de openingswedstrijd in Qatar) in slechts vier meedogenloze maanden werden geperst.

Moto2 british GP 2020

2019 season

Het openingsjaar van Triumph was een recordbrekend debuut: 16 circuitronderecords en 18 circuittopsnelheden werden geclaimd uit 19 races, evenals de eerste +300 km/u Moto2™-topsnelheid ooit. De Triumph 765 cc driecilindermotor heeft de klasse opnieuw gedefinieerd.

 

 

 

 

 

Moto2 british GP 2019

ENGINE

De 140PK+ sterke 765cc triple die door Triumph speciaal voor de racerij ontworpen is is de exclusieve krachtbron van het Moto2™ wereldkampioenschap

Triumph moto2 engine

 

 

TRIUMPH TRIPLE TROPHY

Om de spanning in de competitie van de Moto2™ te vieren, hebben Triumph en Dorna de 'Triuph Triple Trophy #PoweredByTriumph"

Jeremy Alcoba on his Custom Livery Triumph Street Triple

 

 

RECORDS BREKEN

In de eerste grote wijziging sinds 2019 van de Moto2™-categorie zet het Triumph 765 cc-driecilinderblok de revolutie in deze klasse verder:

  • 14 verschillende racewinnaars
  • Ronderecords op 34 Grote Prijzen en nog steeds aan het optellen, inclusief de records die jaar na jaar gebroken worden.
  • De eerste keer Moto2™ aan meer dan 300km/u, gemeten op Mugello in 2019.
  • En een volledig nieuw snelheidsrecord aller tijden in de Moto2™ werd met 301,8km/u gemeten in Phillip Island.
  • Meer dan 650.000 km vol gas racen
Moto2 race 2021

 

 

STREET TRIPLE 765

Aangedreven door de evolutie van de Moto2™-racemotor, voor de beste prestaties, de beste specificaties en de meest wendbare Street Triple-reeks ooit.

Triumph Street Triple 765 Moto2

 

 

racing pedigree

De Moto2™ motor vertegenwordigt een mijlpaal in Triumphs internationale racehistoriek.

Als meer dan honderd jaar kiezen racewinnaars, recordhouders en iconen van de startgrid voor Triumph.

Moto2 race

 

 

clothing collection

Dit gamma van authentieke casual kledij is een eerbetoon aan Triumphs exclusiviteit als motorleverancier van het FIM Moto2™ WK

Triumph moto2 clothing collection
Step

BLIJF OP DE HOOGTE

Registreer je e-mailadres hieronder en wij sturen je al het eclusieve en spannende nieuws vanop het circuit rechtstreeks in je mailbox.

Terms and conditions

We take our data responsibilities very seriously. Triumph has always and will continue to respect the data we hold about you.