Skip to main content

OUR MOTORCYCLES

BONNEVILLE FAMILY

Triumph Motorcycles Classic bikes in warehouse

Bonneville T120

DE ULTIEME MODERNE KLASSIEKER

Ongetwijfeld de bekendste naam in het motorrijden, de zwanenzang van Edward Turner voor Triumph in 1958 bleek zijn meesterwerk te zijn. Het was de Bonneville T120. Dankzij ongelooflijke prestaties en perfecte verhoudingen, wordt het door velen beschouwd als de absolute Britse klassieker.

Vernoemd naar het wereldsnelheidsrecord op land van 345 km/u in 1956 inspireerde het een hele nieuwe generatie jonge caféracers en bouwde het een legendarische reputatie op ondersteund door actie. Het leverde John Hartle de overwinning op tijdens de Isle of Man TT en brak records in 1969 toen Malcolm Uphill zijn Bonnie over gemiddelde rondetijd van 160 km/u duwde.

 

 

Triumph Bonneville T120 Competition Green and Fusion White city shot

De Bonneville T100 werd geïntroduceerd in 2006 en baande de weg voor de iconische T120-naam die in 2016 weer aan de Triumph-reeks is toegevoegd een geheel nieuwe krachtige 1200cc Britse twinmotor. De nieuwe Bonneville T120 was mooier, krachtiger en capabeler dan ooit en een eerbetoon aan zijn iconische voorvader uit 1958. Veel aandacht voor detail – geborsteld staal en verchroomde accenten – maken van de moderne T120 een echte blikvanger.

Door de stijlkenmerken van het originele model uit '58 te gebruiken en niet bang te zijn om dat te combineren met de nieuwste technologie en modern rijvermogen, brengt de T120 de iconische naam met stijl naar de 21ste eeuw. Een van onze meest gewaardeerde Bonnies blijft een voorloper van wat Triumph vertegenwoordigt – vakmanschap, kwaliteit, prestaties, detail en echt karakter.

Vintage Triumph Bonneville T120

BONNEVILLE T100

EEN ORIGINEEL VOOR IEDEREEN

De Britse klassieker T100 werd in 2002 gelanceerd en bracht de iconische Bonneville-naam terug naar Triumph met een stijlvolle, gebruiksvriendelijke moderne custom die als een fantastische alleskunner werd beschouwd. Met een gepassioneerd gevolg van trotse eigenaren speelde de T100 een cruciale rol in de geboorte van de moderne custom scene.

De eerste Bonneville met brandstofinjectie en vloeistofkoeling, de T100 bracht de klassieke aandrijving met carburateur naar het moderne tijdperk. De 900cc Bonneville T100 en T100 Black zijn de meest toegankelijke en geavanceerde Bonnevilles die ooit zijn gemaakt. Ze zijn in 2017 opnieuw getransformeerd en beschikken over een groot aantal geavanceerde technologische snufjes en een compleet nieuw chassis voor een zelfverzekerde hanteerbaarheid.

 

 

Image of Triumph Bonneville T100 in orange and white colour variant, parked in urban setting.

In 2002 werd de 790cc-motor eerst opgewaardeerd naar een 865cc met 360-graden krukas en later naar de nieuwste 900cc-twinmotor met een onmiskenbaar Brits motorgeluid. Specifiek ontworpen om het koppel bij lage toerentallen en door het middenbereik te leveren, is het een motor met een echt karakter die perfect is voor rijden in de stad, bochtige weggetjes en nog veel meer.

Bonneville T100 Riding through town

Met de introductie van de rauwere en venijnigere Bonneville T120 Black en T100 Black in 2016 was de originele Bonnie-geest van individualisme en stijl terug.

scrambler

DE MOTOR DIE EEN GEHEEL NIEUWE STIJL NEERZETTE

 

Voor velen is Triumph degene die de eerste en meest legendarische crosser heeft gemaakt. Deze roept nog altijd het beeld en de uitstraling op van Steve McQueen, de filmster uit de 70'er jaren, op zijn 650cc Bonneville 'woestijncrosser' en van de waaghals Evel Knievel, die met zijn legendarische T120TT over de fontein van Caesars Palace sprong. Voortbouwend op deze roemruchte reputatie herintroduceerde Triumph de legendarische Scrambler in 2006 om een hele nieuwe generatie motorrijders te inspireren en de toppositie in te nemen in de nieuwe wereld van custom-klassiekers. 

Als een van Triumph’s meest gewilde motoren met zijn kenmerkende hoge uitlaten, legendarische silhouet en opwindende Britse twin-geluid heeft de Street Scrambler de voorkeur voor een klassieke stijl in de stad en allroad-rijplezier.

 

Triumph Street Scrambler on beach action shot

Een van de eerste plaatsen waarheen motorrijders met hun Bonnevilles reden voor racen en rijplezier was op modder en zand. Dankzij de indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding was de Triumph DE motor om te crossen. Een van de eerste promotors was niemand minder dan Steve McQueen, die met zijn 650cc Bonneville graag over modderpaden in Californië racete. 

Image Source: Steve McQueen Estate
Steve McQueen pushing an iconic Triumph Motorcycle

De Scrambler werd in 2006 aan het assortiment toegevoegd en werd in 2015 ingrijpend verbeterd met de introductie van de meer eigentijdse Street Scrambler. Deze motorlegende heeft aanzienlijke successen geboekt in film en op televisie, waaronder als voorkeursmotor voor het opjagen van dinosaurs in het succesvolle Jurassic World uit 2015 en voor de ultieme tijdreiziger Dr Who in 2013.

THRUXTON

DE ULTIEME CAFÉRACER

De Thruxton-legende ontstond met de eerste Bonneville en het race-succes daarvan tijdens de slopende Thruxton 500-races in 1958. Vanaf de eerste overwinning met een prototype, dat werd bereden door de net zo legendarische Britse racer Mike Hailwood, droeg het T120-motorblok van de racer de bijnaam ‘Thruxton’. Aanvankelijk werden slechts 49 racemotorblokken gebouwd voor de Thruxton-serie, maar de naam beklijfde en werd de titel voor de Triumph-racemotoren van de productielijn die de TT en US AMA van de 60'er en 70'er jaren wonnen en die een hele generatie tieners inspireerden voor caféracers op zelf aangepaste T120's.

Na de herintroductie in 2004 en een ingrijpende update in 2015 zijn de Thruxton en Thruxton R van vandaag de moderne klassieke caféracer bij uitstek, met een opwindende prestaties van het 1200cc-blok met hoog vermogen en een chassis, remmen en vering die de legendarische reputatie eer aandoen.

 

 

Static Triumph Thruxton R on paddock stand in garage setting

 

Er wordt wel gezegd dat zo lang als er motorfietsen zijn, mensen erop hebben geracet. De Bonneville, die bij de introductie een revolutionaire snelheid en prestaties bood, was de eerste keus voor de Isle of Man TT en de Thruxton 500. [link out to Isle of Man TT article in racing section] De Thruxton 500-mijls endurance-race werd voornamelijk op het Thruxton-circuit gehouden en bood de ideale gelegenheid voor Britse fabrikanten om te laten zien waartoe hun machines in staat waren. De Bonneville beleefde zijn eerste race-succes op het slopende parcours van Thruxton, zoals winst van de eerste drie plaatsen in 1969 en in datzelfde jaar een record met de eerste ronde van 100 mijl (160 km) per uur op de TT die werd behaald door Malcolm Uphill.

 

 

Europese tieners kozen als caféracer de T120 om hun eigen ‘Thruxton’-straatracers te creëren. De Amerikaanse oostkust ging nog een stap verder en bracht op bestelling een standaard fabrieksracemodel uit, een 'Thruxton' op basis van de supercoole T120TT-racer uit 1964.

Image Source: Mortons Arhive

Retro Triumph riding shot

Tegenwoordig leeft die legendarische naam voort in de Thruxton-serie. De Thruxton is nu voorzien van een krachtige 1200cc-motor, Showa Big piston-vork, Öhlins-achtervering en Brembo-remschijven en heeft het vermogen en de rijeigenschappen om iedere café- en circuitrace aan te kunnen.

Triumph Thruxon Riding Shot

BOBBER

BRUTE SCHOONHEID

Er zijn niet veel motorfietsen die bij hun introductie met zo veel hartstocht en hectiek zijn ontvangen als de Bonneville Bobber. Ineens wilde iedereen deze motorfiets en na de introductie in 2016 werd dit de snelst verkopende Triumph in de geschiedenis. 

De oorsprong van deze motorfiets ligt meer dan 60 jaar terug. De kenmerkende stijl is afkomstig van een Amerikaanse gewoonte na de oorlog om een motorfiets helemaal terug te brengen tot de essentie en het achterspatbord in te korten ('bobbing') voor maximale snelheid, waarbij de Triumphs van dat moment werden gekozen voor hun vermogen en rijgedrag. Voortbouwend op deze legendarische stijl en opwindende prestaties met een prachtig technisch ontwerp en luxe afwerking weet Triumphs nieuwe Bobber toonaangevende prestaties te combineren met eindeloos, origineel custom-minimalisme.

 

 

Red and White Triumph Bonneville Bobber static shot

Jaren voordat Triumph de eerste fabrieks-Bobber uitbracht, kortten motorrijders hun Triumphs al in. Amerikaanse soldaten die eind jaren '40 thuiskwamen, hadden vaak ervaring opgedaan als monteur aan militaire voertuigen en pasten hun kennis thuis toe op hun motorfietsen, waarbij de beste motoren van dat moment werden gestript voor maximale uitstraling en prestaties. 

Image Source: Unknown

Retro image of lady on a old Triumph Motorcycle

Met de opkomst van de moderne custom-trend is de Triumph Bonneville opnieuw omarmd als basis voor ontelbare speciale custom-bobbers, die gebouwd zijn voor die prachtige, pure, minimalistische bobberstijl en -houding, wat heeft geleid tot het prijswinnende en innovatieve meesterwerk dat de Bonneville Bobber nu is.

Triumph Bonneville Bobber infront of black shutter

Het lage stuur en het eenpersoonszadel kwamen overweldigend terug in de jaren nul van deze eeuw. Kijk tegenwoordig om je heen op een willekeurige motorbeurs en je weet zeker dat je bobbers zult vinden. Triumph leverde de eerste kant-en-klare fabrieksbobber van alle motormerken, zodat klanten toch een echte Bobber hadden (met volop aanpassingsmogelijkheden) als ze hun standaardmotor niet zelf wilden afzagen. 

SPEEDMASTER

DE AUTHENTIEKE BRITSE CUSTOM

Het verhaal van de Speedmaster begint met de ongelooflijk rijke historie van de klassieke custom-cruisers van Triumph in de 50'er jaren: opvallende en karaktervolle Britse motoren die waren gebouwd voor een relaxte cruiserstijl.

De Bonneville Speedmaster van 2018 combineert het klassieke Bonneville custom-DNA met alle functionaliteit en kwaliteitsafwerking waarom de nieuwe generatie bekend staat. Voeg daar nog de uitstraling, de technologie, het innovatieve elegante technische ontwerp en het opwindende rijgedrag en geluid van de Bobber aan toe, en nog hogere specificaties en praktische nut voor rijden met een passagier en een relaxte cruiserstijl, en je hebt de perfecte Britse klassieke custom.

 

 

Triumph Bonneville Speedmaster near river USA

De eerste 790cc Speedmaster met dubbele cilinder werd uitgebracht in 2002. Het ontwerp was gebaseerd op de klassieke Triumph American-customs van de jaren '50 en '60, en na een traject van upgrades en verbeteringen werd in 2005 een 865cc-motorblok en in 2008 brandstofinjectie geïntroduceerd.

Tegenwoordig heeft de moderne Bonneville Speedmaster veel technische innovaties en topspecificaties gemeen met de Bobber. Deze motorfiets is gericht op een relaxte uitstraling en een cruiser-rijstijl, waarbij vele kilometers met gemak worden afgelegd zonder dat concessies worden gedaan aan het nauwkeurige rijgedrag en de karaktervolle prestaties. De Speedmaster bouwt voort op de Britse custom-motorhistorie, die ontstond in de jaren '50, met toonaangevende prestaties, een technisch precisieontwerp en luxe afwerking, en dat allemaal met een gezonde dosis Amerikaanse stijlinvloeden. 

Triumph Speedmaster in the foreground showing tank and handlebars, sunset and couple in the background

MODERN CLASSICS

BRITSE LEGENDEN WERELDWIJD TOONAANGEVEND

Tegenwoordig biedt de serie Modern Classics van Triumph meer keus dan ooit. Ieder model voldoet aan de geldende standaard voor moderne prestaties, technologie, design, vakmanschap en de hoogste kwaliteit wat betreft luxe details en afwerking.

De nieuwe serie werd eerst geïntroduceerd in 2001 en getransformeerd in 2015, en combineert Triumphs tijdloze originele ontwerp-DNA en stijl met de nieuwste rijtechnologie, een toegankelijk nauwkeurig rijgedrag en de nieuwe generatie van de originele Britse twinmotor, die is afgesteld voor een opwindend koppel en geluid. Prachtige moderne Britse motorfietsen, met precisie ontworpen voor echt karakter. 

 

Triumph Modern Classic motorcycle group shot including the Bonneville Bobber and Thruxton

Net zo sterk en beroemd als het merk Triumph zelf staat de naam Bonneville nu voor een familie prachtige moderne klassieke motorfietsen. De twee die de legendarische Bonnie-stijl het sterkst vertegenwoordigen, zijn de tijdloze T100 en T120.

Two  Triumph Bonnevilles in urban setting

De T100 is direct geïnspireerd op de originele Bonneville uit '59 en wordt aangedreven door een koppelrijk 900cc-blok en moderne elektronica. Zijn grote broer, de T120, deelt de klassieke basis maar is opgebouwd rond een krachtiger 1200cc-blok. 

Triumph Bonneville T120 Jet black in front of garage

De serie Modern Classics bestaat momenteel uit:

  • Bonneville Bobber & Bobber Black
  • Bonneville Speedmaster
  • Bonneville T100 & Bonneville T100 Black
  • Bonneville T120 & Bonneville T120 Black
  • Street Cup
  • Street Scrambler
  • Street Twin
  • Thruxton & Thruxton R


DE SERIE MODERN CLASSICS

BRITSE LEGENDEN WERELDWIJD TOONAANGEVEND

KOM MEER TE WETEN